Ustawa przesuwająca termin wprowadzenia obowiązkowego stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z 1 lipca 2024 r. na 1 lutego 2026 r., została pod koniec maja br. przyjęta przez Senat bez żadnych poprawek, a z początkiem czerwca podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Na skutek przesunięcia wejścia w życie KSeF zostaną również przesunięte inne terminy. Dotyczy to:
Ministerstwo Finansów zapowiada, że KSeF zostanie wdrożony w dwóch etapach. Resort ma przedstawić kolejny projekt ustawy w tym zakresie. Od 1 lutego 2026 r. obowiązek ten ma objąć podatników, u których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł brutto. Pozostali przedsiębiorcy mają być obowiązani do stosowania go od 1 kwietnia 2026 r.
W komunikacie dotyczącym konsultacji w sprawie KSeF Ministerstwo Finansów wskazało, że kolejne modyfikacje przepisów będą stanowiły odpowiedź na postulaty oraz oczekiwania przedsiębiorców. Mają one dotyczyć:
Dodatkowo, Ministerstwo Finansów na skutek zniesienia obowiązku dotyczącego integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi zaproponowało wprowadzenie obowiązku raportowania danych dotyczących transakcji płatniczych przez tzw. agentów rozliczeniowych.
KSeF jest obowiązkiem, który od kilkunastu miesięcy budzi duże emocje wśród przedsiębiorców. Z jednej strony jego wdrożenie zostało odroczone, z drugiej nikt nie ma pewności w jakim kształcie ostatecznie wejdzie w życie. Przesunięcie terminu obowiązkowego stosowania KSeF na 1 lutego 2026 r. daje podatnikom nieco więcej czasu na przygotowanie się do jego wdrożenia. Ważne jednak, aby pozostałe przepisy jak najszybciej przybrały ostateczny kształt. Ciągłe komunikowanie przez Ministerstwo Finansów kolejnych zmian w formie zapowiedzi nie sprzyja pracom implementacyjnym w systemach informatycznych firm. Aby prawidłowo się przygotować i nie ponosić więcej niepotrzebnych kosztów, biznes musi znać nie tylko ostateczną datę wejścia w życie systemu, ale też jego ostateczny kształt.