WSA we Wrocławiu pyta TSUE o stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej
Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (ang. fixed establishment, dalej: FE) jest kluczowe między innymi z punktu widzenia prawidłowego ustalenia miejsca świadczenia usług na potrzeby opodatkowania VAT. Z uwagi na dość enigmatyczną definicję terminu, wciąż dochodzi na tym tle do sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi, które coraz częściej przypisują podmiotom zagranicznym FE w Polsce.
W toku rozpatrywania jednej z takich spraw, WSA we Wrocławiu, postanowieniem z dnia 6 czerwca 2018 r. zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE z dwoma pytaniami prejudycjalnymi:
- Czy z faktu posiadania przez spółkę posiadającą siedzibę poza terytorium UE, spółki zależnej na terytorium Polski, można wywieść istnienie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej?
- Czy podmiot trzeci zobowiązany jest do analizy stosunków umownych pomiędzy spółką z siedzibą poza UE a spółką zależną w celu ustalenia czy istnieje stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce?
Ustalenie, czy zagraniczny kontrahent ma w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego rozliczenia VAT. Zgodnie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, jeśli usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o miejscu świadczenia usług decyduje nie siedziba, ale właśnie to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji uznania, że spółka zagraniczna posiada FE w Polsce, polscy podatnicy świadczący usługi na ich rzecz nie będą mogli skorzystać z mechanizmu odwrotnego obciążenia, co z kolei oznacza obowiązek zastosowania stawki krajowej i potencjalne zaległości podatkowe w zakresie dokonanych już transakcji. Podobnie w przypadku posiadania FE w Polsce przez kontrahentów zagranicznych dokonujących dostawy towarów nie ma możliwości zastosowania mechanizmu reverse charge, co skutkuje zastosowaniem właściwej, krajowej stawki VAT (art. 17 ust. 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z definicję zawartą w art. 11 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce – inne niż stałe miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie świadczonych usług do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Definicja ta nie rozwiewa wszystkich wątpliwości interpretacyjnych. Organy podatkowe wykazują tendencję do szerokiego interpretowania definicji FE. Przykładowo, w interpretacji z dnia 6 lutego 2018 r. (nr 0114-KDIP1-2.4012.683.2017.2.MC) Dyrektor KIS uznał, że spółka zagraniczna, sprzedająca towary w Polsce i korzystająca z pomocy podmiotu powiązanego, ma w Polsce stale miejsce prowadzenia działalności. Bez znaczenia pozostaje, że decyzje dotyczące modelu sprzedaży podejmowane są w Niemczech, a firma nie posiada w Polsce nawet magazynu.
Podobnie wypowiedział się Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 5 lutego 2018 r. (nr 0114-KDIP1-2.4012.643.2017.2.JŻ) w sprawie norweskiej spółki zlecającej polskiemu kontrahentowi produkcję barek z powierzonych mu elementów konstrukcyjnych. Norweska spółka sama transportowała je do Skandynawii, gdzie podejmowano najważniejsze decyzje w zakresie produkcji. Organ podkreślił, iż działalność spółki w Polsce trwa już kilka lat, przedstawiciele firmy norweskiej kontrolują produkcję, a jej pracownicy mają dostęp do stoczni producenta, zatem w Polsce powstało stale miejsce prowadzenia działalności.
Analiza zagadnienia przez TSUE z pewnością pomoże rozwiać rodzące się na tym tle spory. Dostrzegając niekorzystną wykładnię przepisów dokonywaną przez organy podatkowe, by ograniczyć ewentualne ryzyko podatkowe, warto już dziś rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Anna Skórska, konsultant podatkowy, ATA Tax Sp. z o.o.
Masz pytania do Autora?