Korzystanie ze zwolnienia z tytułu działalności w specjalnej strefie ekonomicznej w ściśle określonych ramach czasowych
Podatnicy planujący prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej powinni wziąć pod uwagę, że nie będą oni mogli dowolnie odraczać momentu korzystania ze zwolnienia, np. do czasu wykorzystania poniesionych w latach ubiegłych strat podatkowych. Z przepisów, zdaniem fiskusa, jasno wynika, w jakich ramach czasowych działająca na terenie specjalnej strefy ekonomicznej spółka korzystać ma ze zwolnienia podatkowego.
Z ciekawym zapytaniem do Ministra Finansów zwróciła się pewna spółka specjalizująca się w produkcji obuwia, która planuje prowadzić działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka ta zamierzała korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w związku z prowadzeniem działalności strefowej dopiero po wykorzystaniu poniesionych w latach 2012-2015 strat podatkowych. W jej ocenie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ma charakter uprawnienia, a nie obowiązku, a zatem niezależnie od faktu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej spółka może w dalszym ciągu opodatkowywać wszystkie swoje dochody, tj. nie korzystać (w wybranym przez siebie okresie czasu) z przysługującego jej zwolnienia. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie przychylił się do stanowiska podatnika (interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-458/16/MS).
Spełnienie przez podatnika warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT oznacza, że dochody osiągane przez niego z prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności, wskazanej w zezwoleniu, są zwolnione z opodatkowania. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość dobrowolności w zakresie korzystania ze zwolnienia, wyraźnie wskazane zostałoby to odpowiednim przepisem ustawy. Zwolnienie z opodatkowania ma charakter uprawnienia w sensie odstępstwa od powszechności opodatkowania. Zarówno zwolnienie na prowadzenie działalności na terenie strefy, jak i będące jego konsekwencją zwolnienie z podatku stanowią uprawnienie podatnika. Zwolnienie nie ma charakteru obowiązku - podatnik zawsze ma bowiem możliwość rezygnacji ze zwolnienia poprzez złożenie wniosku o wygaśnięcie zezwolenia. Jeśli zaś chodzi o dokładny moment, od którego działalność podatnika w specjalnej strefie ekonomicznej zostaje objęta zwolnieniem, to wynika on z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych - zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł on wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia. Ten sam przepis wskazuje także datę końcową korzystania z zezwolenia – tj. aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Natomiast w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienie przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Decyzja o ubieganiu się o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej motywowana jest zwykle jednym tylko celem: zwolnieniem uzyskiwanych dochodów z opodatkowania ich podatkiem dochodowym. Narzucone w zezwoleniu warunki, takie jak określona wartość inwestycji w strefie czy też konieczność stworzenia wskazanej liczby miejsc pracy (i utrzymywania określonego poziomu zatrudnienia przez pewien okres), to dla wielu podmiotów kwestia drugorzędna, jeśli i tak planowali oni inwestycje polegające np. na uruchomieniu kolejnej linii produkcyjnej. Jeśli jednak spółka wykazywała straty podatkowe, warto przed podjęciem decyzji o przystąpieniu do strefy rozważyć, czy potencjalne korzyści wynikające z działalności na terenie strefy, z uwzględnieniem wszystkich obostrzeń związanych z udzielonym zezwoleniem, warte są rezygnacji z możliwości rozliczenia strat podatkowych.